86% anser företagsbloggen vara bra för affärerna

Hela 86% anser att bloggen är positiv för affärerna, enligt en undersökning bland brittiska företag som använder bloggar som kommunikationsverktyg. 66% av de tillfrågade säger också att de bloggar för att få feedback från konsumenter medan 55% gör det för att få ökad försäljning, dvs mer eller mindre direktmarknadsföring. Detta skriver PR 2.0 intressant om, som i ett annat inlägg har hittat en annan undersökning som visar att hela 71% av ”ungdomar” mellan 13-24 år läser användargenererat innehåll.

blogsurvey.jpg

3 reaktioner till “86% anser företagsbloggen vara bra för affärerna

  1. Att det är 86% som säger att det gynnar deras business bland de 50% som bloggar i en eller annan form betyder såklart inte att man kan anta att övriga 50% skulle få samma resultat. Jag tror på blogging som kommunikationsform för företag, men kanske är det de företag som har mest nytta av det som börjat först, och övriga inte skulle få samma resultat.

    Intressant är också att den viktigaste användningssättet var ”To get feedback from customers”. Det är alltså ett ganska långt steg ifrån den traditionella envägskommunikationen företag tidigare ägnat sig åt. Jag skulle ju gissa på anledningen är att det är de mer öppna företagen som anammat bloggandet.

Lämna en kommentar