Adblock Plus är ett problem för hela internet

New York Times har en intressant artikel om Adblock Plus, ett firefox-plugin som tar bort all reklam när man surfar, och dess problematik i framtiden. Idag är Adblock Plus ett ganska litet problem för Google, Microsoft och Yahoo (=några av de största annonsdistributörerna) och för alla sajter som har annonser.

Framtiden ser dock läskigare och läskigare ut. Sajtägare har börjat blocka alla besökare som surfar på Firefox för att de inte tillåter besökare som inte kan tänka sig se annonser. De hade helst velat blocka Adblock Plus men det går att inte att blockera plugins eller tredjepartsprogram i Firefox.

Nog för att vissa sajter har extremt irriterande reklam men det här (dvs Adblock Plus) är fenomen som kortsiktigt känns befriande för användare men som långsiktigt är dåligt för hela internet, speciellt som affärsmedie. Ett annonsfritt internet är ett betydligt sämre internet.

På många områden har vi kommit långt i Sverige men på vissa områden ligger vi långt efter. Inte minst när det gäller annonser, kika bara på E24, Aftonbladet och Dina Pengar så förstår du vad jag menar. Extremt tung reklam på väldigt stora delar av sajten. Det är sådana sajter som gör att folk blir tvungna att installera program som Adblock Plus.

24 reaktioner till “Adblock Plus är ett problem för hela internet

  1. Hänger inte riktigt med varför internet är dåligt för hela internet. Själv tror jag det är bra för hela internet. Det kommer ju att tvinga annonsörerna till bättre annonser. Du skriver själv att vi ligger efter i Sverige vad gäller annonsering och jag håller med dig att den är stor klumpig och ful. Om folk börjar blocka reklamen så kommer den att ändra form och bli bättre. Det händer ju med alla andra produkter som folk inte längre vill ha. De utvecklas och blir bättre så att man vill ha dem igen. Tror samma sak kommer att hända med annonser på Internet.

    Se bara på annonserna för några år sedan när de bestod av rörliga gif-animeringar och pop-up meddelanden som förökade sig ett efter ett. Nu blockas detta effektivt och annonsörerna har valt en annan metod. Det är användarna som tvingar annonsörerna att förbättra sin kommunikation. Accepterar vi inte den måste de ändra den.

  2. Hrm, jag tror det är farligt att vara oförsiktigt med ordet ”problem” här. Man kan ju minst lika gärna påstå att annonserna är ett problem för användarna, och därmed för Internet. Fenomenet Internet drevs från början (obs! obs! obs!) inte av annonspengar, utan av teknik och användarnytta – vilket är vad vissa användare vill bibehålla.

  3. Jag tror ni missupfattar mig.

    Det finns ett grundproblem i detta: Adblock tar bort alla möjligheter till normal annonsering. Detta är inte bra då de inte ens visar BRA annonser (bla Adsense-annonser). Visst är det bra att de får lära sig göra bättre annonser men det här tar även bort de bra annonserna, kvar blir bara smådistributörerna som kan skräddarsy annonslösningar.

    Det andra, indirekta problemet, är att fler och fler kommer börja använda Adblock-liknande tjänster eftersom stora svenska sajter inte ens försöker göra vettiga annonslösningar. Vilket kommer missgynna dem allt längre tiden fortskrider.

    Allt detta innebär att det blir svårare, istället för enklare, att nå ut med reklambudskap på internet. Visst är det kul med PR-insatser men ren reklam tycker jag ska få finnas, även om viss typ av annonsering (feta flash-annonser) missgynnar alla.

    Detta håller på och blir en ond cirkel där alla skyller på alla. Som internet inte kommer må bra av.

  4. Problemet finns, men bara om man hänger sig fast vid tanken att reklam måste finnas kvar i samma typ av format som idag, och det tror jag inte alls att reklamen kommer att kunna vara.

    Bannerannonser är bara en variant av tidningsannonser, och ingen kan väl anklaga läsarna för automatiskt plocka bort annonserna. Det går alldeles utmärkt att göra oavsett vilken webbläsare man använder. Det är bara att styra om vissa vanliga urlar i en lokal hosts-fil, och på så sätt kan man få filtrera bort all bannerreklam även från Safari, MSIE, Camino…..

    Webbavändandet är faktiskt fortfarande till viss del teknikdrivet, vilket ju framför allt film- och skivbranschen känner av. Finns tekniken att göra livet drägligare och enklare så används den.

    Internetmedia måste hitta andra kanaler för reklam, innan fler börjar blockera rena annonser. Det finns så mycket mer att göra. Att blockera läsare/användare är bara fånigt.

  5. Att marknadsföra starka varumärken blir viktigare för varje dag som går. Reklambyråerna blir fler och större. Deras kreativitet, som varumärskesägarna betalar för, kommer alltid att hitta en mix av nya och gamla vägar att nå ut med budskapet.
    Jag hörde på radion att ”Nixregistret” blivit så stort att telefonmarknadsföring får mindre och mindre av företagens marknadsföringsbudgetar.
    Önskad reklam är är kanske den bästa reklamen. Jag tänker på internationella modemagasin som i vissa fall innehåller 80% reklam eller mer. Ändå betalar tusentals människor för dessa.
    Själv är jag kund på en webbutik som säljer märkeskläder. På något vis håller dom reda på vilka varumärken och kategorier jag är intresserad av. Det verkar som om dom både kollar vad jag köper och vilka sidor jag tittar på, för reklamen träffar väldigt bra.
    Att marknadsföra rätt produkter till rätt personer i rätt tid är naturligtvis bra men ofta väldigt dyrt. I mitt exempel ovan känns det som om tekniken hjälpt till att göra det kostnadseffektivt.
    Jobba på den bogen ni som är intresserade av marknadsföring!

  6. I dagsläget skulle jag säga att det är väldigt enkelt att via javascript slänga ut alla besökarna som blockerar annonser med tex Adblock eller använder hosts-filer för att göra det. Det krävs inte många rader kod. Däremot om folk börjar göra det så kommer det göra Adblock bättre så det inte fungerar i framtiden.

  7. Jag tror pappaanders är inne på helt rätt linje. Reklam som vi inte vill ha är dålig reklam. I grund och botten handlar det ju om vad varje säljare har att erbjuda. Om de har bra saker att erbjuda vill jag veta det. Amazon är ju ett fantastiskt exempel där deras marknadsföring inte uppfattas som reklam då den gör mig glad, på köphumör.

    Om man måste använda reklam för att övertyga människor om något de inte tycker idag skruvar man på fel skruvar.

  8. Annonsörerna har straffat ut sig själva genom att inte ha någon som helst begränsning av vad de tycker är lämpligt som reklam. När det börjar dyka upp reklam som drar massor med CPU-kraft, lägger sig över det man vill se o.s.v. så blir det en motreaktion, och då är det enkaste att kasta all reklam.

    Att försöka filtrera bort endast den som stör är ett hopplöst företag.

    1. Jag hoppas artikeln är ironisk. För så jävla dum i huvudet är väl ingen att de på allvar springer idiotiska företag och pengagiriga svins ärenden sådär? Om du vill ha reklam kan du ju gapa med riktning mot ditt brevinkast och svälja tills du kvävs tack

  9. Jag började använda Adblock Plus i förrgår. ENDA anledningen är att aftonbladet.se i stort sett blivit oläsbar. Jag har inte brytt mig om reklamen tidigare, men när min dator slutar svara pga av dessa nerlastande j–la flashannonser då finner jag ingen annan råd än att vidta konkreta mått och steg. De får skylla sig själva.

  10. Jag skaffade adblock idag, och det är just för att aftonbladets reklam drar igång min processor något fruktansvärt och fläktarna börjar tjuta. Nu är det en kapplöpning för marknadsförarna att få bort dessa feta jobbiga annonser innan alldeles för många hittar dessa lösningar för att hålla igång sin dator.

  11. Reklamen genererar pengar vilket i sin tur ger oss vanliga internetanvändare bättre innehåll och tjänster på internet utan att direkt betala för det…
    Jag kör stolt adblock, men inser dilemmat för små och stora siter som är beroende av annonsintäkter för att överleva. Som alla andra tycker jag aftonbladet är ett praktexempel på varför man bör köra adblock. Men om siter börjar spärra alla firefoxanvändare kommer de själva bara att drabbas.

  12. Att det här skulle vara ett problem ”för internet” tyder på en ganska smal syn på vad internet är och bör vara. Precis som i verkligheten bör reklam på internet vara opt-in, inte opt-out; användaren borde själv få göra ett aktivt val att utsättas för reklam.

    Sedan ser jag ju å andra sidan all reklam som ett gissel; det finns inget i AdBlock som blockerar legitim produktinformation eller recensioner, dvs de källor man som användare har till riktig information; det enda som blockeras är värdelös bannerreklam och annat liknande som ändå borde försvinna omedelbums.

    Jag skulle inte sörja en sekund om all reklam på internet försvann. Jag är fullt kapabel att leta rätt på erbjudanden och produktinfo själv, jag är ingen hösäck och jag är inte heller dum i huvudet. Om sedan detta innebar mindre bjäffs i form av till större delen helt onödiga sajter som facebook och annat skräp, så tror jag att detta skulle leda till ett BÄTTRE internet.

  13. Dom som äger sidorna med en massa reklam på får väl då se till så att reklamen drar så lite trafik som möjligt istället för att sätta en enorm flashblaffa som drar extremt mycket bandbredd på sidan. Annars kan då nättidningar och andra sådana sidor gott skylla sig själva att folk stör sig på deras reklam.

    Länge leve Adblock Plus!

  14. Håller med Reklamhatarn, ifall dom kan göra så reklamen drar mindre brandbredd och mindre CPU kraft så tror jag färre bryr sig om att skaffa Adblock.
    Själv har man riktigt dålig uppkoppling, så ifall jag ska kolla på aftonbladet.se, så kommer det ta kanske 5 minuter innan jag kan börja klicka mig fram… Sen kommer internetet må lika bra med mindre reklam, företagen får börja leta upp andra sätt att störa folk med reklam.

  15. Jag känner inte till en enda sajt som blockerar FF p.g.a. AdBlock; eller fan vet om det är det ”sanna” skälet, men oftast är det grubbel över att deras fina javascript-härver inte visas korrekt eller nåt. Då kan man förstås byta User-Agent…

    Men just annonsering kan göras på så många sätt. Det är annonserare / sajtägare själva som har skjutit sig i benet med överflödiga flash-bajsmackor som ingen vill ladda ner varken titta på. AdBlock är en reaktion, inte en anledning, till att internet har blivit stökigare.

    Om man vill ta lära från vinnaren, kan man kolla hur Googles förstasida har evolverats över tiden: http://www.codinghorror.com/blog/images/yahoo-vs-google-1996-to-2005.png

  16. ”Ett annonsfritt internet är ett betydligt sämre internet”

    Ja, antingen drar vi ner brallorna och ställer oss redo för penetration… eller så behåller vårt förnuft och blockerar påtvingad reklam.

  17. Annonsörerna kanske borde tänka på att inte utforma reklam som nästan framkallar epileptiska anfall, då kanske man kunde köra utan Adblock Plus. Men som det är nu är det min högst uppskattade plugin.

  18. Sid Eriksson: Mycket väl sagt, att utstå reklam är som att tvingas utstå påtvingat sexuellt umgänge, kort och gott våldtäkt utav minst önskade variant.

    Jag är själv adblock-användare sedan länge och innan dess existens manuellt blockerande av reklam via hosts-fil, då denna plåga stärker min ovilja att stödja det samhälle vi tillsammans formar.

Lämna en kommentar