Norge har dubbelt så många Facebook-användare som Sverige

Facebook har verkligen tagit Sverige med storm. Både medialt, hype-mässigt och medlemsmässigt. Nu kan man nämna Facebook bland vanliga människor och de trots allt har koll på vad det är. Därför blev jag förvånad när jag läste om att det blivit ännu större i Norge.

Siffrorna i artikeln stämmer inte men är i allra högsta grad relevanta, skillnaderna är fortfarande riktigt stora. I nätverket Sverige finns nu snart 150 000 medlemmar. Norge däremot, har nästan 330 000 medlemmar i nätverket Norge! Så visst har det slagit i Norge, kanske för att de inte haft en lika stark community-kultur som här i Sverige (lösa spekulationer…).

Med de siffrorna i åtanke fick jag för mig att göra en enkel lista över de nordiska ländernas Facebook-feber efter antalet medlemmar i respektive regionala nätverk.

Nordens Facebook-användande:

  1. Norge, 330 000 användare.
  2. Sverige, 150 000 användare.
  3. Danmark, 20 000 användare.
  4. Finland, 14 000 användare.
  5. Island, 3000 användare.

Det går ganska enkelt att utläsa var det varit Facebook-feber och inte. Vill man gå ett steg längre kan man jämföra med andra europeiska länder, t.ex. Spanien, som endast har 30 000 användare i sitt nätverk trots att landet är såpass stort.

Uppdaterat:
Jag är medveten om att alla inte är med i ett regionalt nätverk. Enligt mina observationer är dock den ”kritiska massan” det, dvs större delen av användarna, vilket torde visa på ganska rimliga siffror.

10 reaktioner till “Norge har dubbelt så många Facebook-användare som Sverige

  1. Facebook hypades/”tippade” tidigare i Norge, nästan tre månader tidigare – i början av maj var Norge på samma nivå där Sverige är idag (artiklar i dags/kvällstidningar etc).

  2. Har aldrig fastnat för den typen av siter innan men Facebook är något utöver det vanliga. Nu kan jag på ett smidigt sätt hålla kontakten med flera i min yttre bekantskapskrets.

    Provade att installera en wordpress-plugin för facebook i veckan. Jag bloggar inte aktivt men för dig skulle den passa perfekt!

  3. Facebook håller på att bli stort. Sjäv var jag inte så intresserad privat. Men i mitt blogexperiment har jag börjat utforska Facebook. Skrev först några artiklar om Facebook och nu har jag skapat en egen grupp där. Får väl se om Facebook är någon bra marknadsföringskanal…

  4. Lite intressant att se utvecklingen i lands-nätverken drygt 1,5 månad senare.

    Så har ser det ut i skrivande stund 2007-10-10,
    ökningen mot dina siffror i parantes:

    1. Sverige 472379 medlemmar (+322379)
    2. Norge 381063 medlemmar (+51063)
    3. Finland 91143 medlemmar (+77143)
    4. Danmark 65245 medlemmar (+45245)
    5. Island 8060 medlemmar (+5060)

  5. Pingback: dSeneste
  6. Sorry. Does somebody realize how to define true Forex Expert Avisor from fraudulent and a real trading signals from fake? thank you

Lämna en kommentar