Varför ska DU blogga?

Suveräna Randfish på Seomoz har skrivit en utmärkt lista över varför man ska blogga. Kanske inte menad mot dagboksbloggarna men för de flesta andra passar listan väldigt bra. Jag översätter lite kortfattat (säg gärna till om ni tycker min översättning är illa…):

  • Få ut dina tankar och funderingar
    Se bloggen som en modern form av dagbok men även som en idébok, där du kan få dina idéer kommenterade redan vid tankestadiet.
  • Branding yourself
    Jag har varit inne på det förut och kommer snart att skriva ett längre inlägg om det. Bloggen är perfekt för att marknadsföra sig själv.
  • Förbered för en bok
    Den konstigaste punkten kanske. Bloggar har dock manat väg för bloggar tidigare, så varför inte för dig?
  • Förbättra dina affärer
    Få lär kunna öka sina inkomster och affärer så mycket som Seomoz, de har trots allt världens populäraste SEO-blogg, men ändock – bloggen är en bra start för att få sina affärer att gå bättre.
  • Hitta partners och få kontakter
    Bloggen är otroligt bra för att knyta kontakter och hitta sina framtida affärspartners. Eller rentav vänner! Man kanske inte lär känna någon för att denne bloggar men helt plötsligt vet man något om personen, en indirekt kontakt har skapats bara genom en kommentar på någon annans blogg.
  • Dela med dig av kunskap
    Man kan tjäna mycket på att dela med sig av kunskap, inte minst i uppmärksamhet. Enklare sätt än en blogg är svårt att hitta för att dela med sig av sin kunskap.
  • Bolster your resume
    Någon som vet en bra översättning på det?
  • Håll igång skrivandet
    En blogg är ett utmärkt sätt att hålla igång sin skrivförmåga. Stavar du fel får du genast feedback.
  • Få en personlighet!
    På webben är det inte lätt att ha en egen personlighet mer än vid en personlig design. Med en blogg kan man skapa sig en personlighet och visa den utåt på ett unikt sätt. Detta går inte minst att utnyttja som företag.
  • Få kontakt med affärsledarna
    Med en blogg är du helt plötsligt en person de kan ta på – och få respons ifrån. De kan ”se” vem de svarar på ett mejl till.
  • Tjäna pengar
    Bloggar är inte det ultimata sättet att tjäna pengar på, inte enligt min erfarenhet. Det behövs väldigt nischade bloggar och annonsörer för att det ska bli bra. Ändock – det går att tjäna pengar på bloggar. Det gör jag, om än inte på den här bloggen.

Jag bloggar för att jag gillar att skriva (även om det här inlägget inte är särskilt välskrivet) och för att det ger mig något tillbaka, i både vänner, länkar och jobb. På senare tid har det även blivit ett jobb, som bekant, på Primelabs. Jag försöker också tjäna lite pengar på det genom bloggar som AppleMac och lite annonser på mina andra bloggar. Inga stora pengar men ändock lite.

Varför bloggar du?

8 reaktioner till “Varför ska DU blogga?

  1. ”Bolster your resume” – Boosta ditt cv?

    Jag bloggar av de flesta skälen i listan, dock inte för att tjäna pengar. I alla fall inte direkt. Däremot kan ju uppdrag via bloggen leda till intäkter.

  2. Det var min första översättning också, men den känns inte helt. Även om den nog är det närmsta man kan komma svensk översättning.

    Jag bloggar inte direkt för att tjäna pengar, men indirekt precis som du. Från början var inte alls det tanken – men med AppleMac och ett par annonser på några andra bloggar går det inte att komma ifrån att jag tjänar pengar på mitt bloggande. Förutom mina jobb då.

  3. Jag bloggar för att det är ett trevligt sätt att hålla kontakt med sina cybervänner, och ett enkelt sätt att hålla sina ”riktiga” vänner uppdaterade utan att tjata ihjäl dom om saker dom kanske inte alls är intresserade av! 😉 Dom får välja själv helt enkelt.

  4. Jag bloggar när jag har för mycket tankar i huvudet jag måste få ut. Och när jag mest bara vill berätta om för andra och även mig själv vad jag har gjort.

  5. Det ligger mycket i det här med ”Varför skall DU blogga ?”, verkligen…

    Måhända kan bloggandet på lite sikt t o m förändra wår nuvarande Demon-Krati i mitt kära fosterland Sverige – till en demokrati i meningen folkstyrd sådan, kanske… 🙂

Lämna en kommentar