Microsoft Live i skarp version idag

Idag släpptes Microsofts nya söktjänst Live Search samt deras nya portal Live.com. De har länge funnits i beta och i sökresultaten finns faktiskt fortfarande beta med i adressen men i övrigt är allt i skarpt läge nu. Även på svenska, liksom på 46 andra marknader.

Det ser riktigt bra ut faktiskt och om man går in på Live.com är sidan minst lika avskalad som Googles startsida och dessutom snyggare. Om man vill kan man dessutom få en anpassad, personlig sida med fler funktioner.

Det här var ett väntat men ändå bra drag av Microsoft som nu kan konkurrera med Google på allvar. En snyggare och bättre söktjänst än tidigare kommer säkerligen ta en del sökare från både Yahoo och Google. Vilket de dessutom gör sig förtjänta av.

Sökningen har blivit bättre, mer logisk och överlag innehåller sidan många roliga och trevliga ajax- funktioner och liknande. Bildsökningen har helt klart sina fördelar och slår faktiskt Google när det gäller utformningen. Sedan kanske Google har bättre sökresultat, det har jag inte undersökt.

De har även nya unika sökkoncept som jag tror mycket på. Går man in på ”mer”- fliken hittar man bland annat sökfunktionen ”studiesyfte” där man kan ranka sökresultaten efter relevans, datum, författare, tidskrift eller konferens. Kan nog bli ett populärt verktyg för de studerande (inklusive mig själv).

Jag måste nog säga att jag blivit riktigt imponerad av Live.com. Nu är frågan hur de kommer att få sökarna till sig igen. Hittils har de ju bland annat försökt med att annonsera på Google själva.

Kanske funkar, kanske inte…

Läs mer hos Internetworld.

Lämna en kommentar